'Leo' i 'Laia', dos composicions de Víctor Vallés, protagonistes d' 'Entre Pasdobles i marxes'

Aquest mes dediquem la secció 'Entre Pasdobles i Marxes' a dues obres del compositor, director i professor de Vergel, Victor Vallés Fornet.

En aquest article trobaràs els vídeos, àudios, notes al programa i partitures en descàrrega de les obres que ell mateix ha triat per a protagonitzar aquesta secció.

Com funciona aquesta secció?
Aquesta secció està dedicada al gènere del pasdoble i a tot tipus de marxes: des de les presents en les nostres festes de moros i cristians i unes altres...

La curiositat d'aquesta secció és que el protagonista de cada mes serà qui trie a l'autor que ocuparà la seua plaça el mes següent creant així una selecció de pasdobles triats totalment pels propis protagonistes.
L'elecció de Víctor Vallés Fornet per al mes d'abril és el compositor Ferran Campos.

Cada mes l'autor protagonista seleccionarà dos de les seues obres que podrem escoltar en les versions triades pel propi compositor. A més, coneixerem les seues notes al programa, la història de cada pasdoble i al propi compositor.


'Leo' i 'Laila', dos peçes de Víctor Vallés

'Leo', pasdoble de joguet

Obra dedicada al segon fill d'uns grans amics de Tàrbena: David Pont i Mariló Prada. Va ser estrenada per l'Agrupació Musical Santa Bàrbara de Piles en el Palau de la Música el 13 de maig de 2017.

Més que un pasdoble, “Leo” és concebuda com un “pasdoble de joguet”, ja que està pensada per a ser el regal per a un xiquet d'un any. Intenta allunyar-se de qualsevol sonoritat simfònica utilitzant timbres purs, poques duplicacions innecessàries i sobretot, una utilització de la percussió que cridaria molt l'atenció de qualsevol xiquet, atès que intenta imitar els sons nítids (i pesats) que tenen a voltes els joguets: triangle, carraca, glock, temple blocks… Amb unes melodies que semblen burlescas i que són simplement la metàfora del cordill del que tirem per a fer sonar un joguet.

 

 

Leo
Víctor Vallés Fornet
AAM Santa Bárbara de Piles
Director: David Pont Ripoll
Estrena absoluta el 13 de maig de 2017 al Palau de la Música de Valencia dins del 41 Certamen Provincial de Bandes de València.

Possem en descarrega les partitures completes de 'Leo' per petició del propi autor. DESCARREGA


'Laia', marxa mora

La següent marxa mora guanyadora del LIIé Concurs de Composició de Música Festera l'Alcoi, representa el modest homenatge que un servidor volgué fer en 2015 pel X Aniversari de la mort d'un dels grans compositors valencians del s.XX: Amando Blanquer.

Aquesta, està construïda a partir d'un minuciós anàlisi i "(re)-construcció" melòdico-rítmica d'algunes de les marxes mores més rellevants de l'autor, com poden ser L'Ambaixador (1958), Any d'Alferis (1967), Marxa del Centenari (1982), El Somni (1989) o Moment de Festa (2000).

En primer lloc, us presentem alguns dels exemples més clars a nivell melòdico-rítmic dels préstecs que s'han fet servir de la música del mestre. En la INTRODUCCIÓ, podem vorer un cita a Moment de Festa. El primer motiu es presenta amb una intervàlica per retrogradació invertida, i una rítmica pràcticament literal però desplaçada (de forma que perd el caràcter acèfal de la frase per convertir-lo en tètic, el que fa que siga menys intel•ligible a l'hora de l'escolta). El segon motiu es presenta amb els intervals simplement invertits.

A partir del compàs 11, podem trobar un obstinat rítmic en la fusta aguda que intervalicament està tret de la Marxa del Centenari. Al mateix temps, rítmicament podem trobar lleugeres variacions que donen com a resultat un continu de semicorxeres si sumem el ritme d'oboès, flautes i clarinets.

Les melodies del metall (TEMA A), presentades en trombons, trompes, greus (per augmentació) i trompetes (per disminució) estan tretes més lliurement d'El Somni.

A partir del compàs 40 és produeix el TEMA B de l'obra, d'una construcció més complexa. És el resultat d'una transmutació de 2 melodies en una tercera completament nova, es a dir, s'agafa el ritme d'una melodia i els intervals d'una altra, i es sotmeten a un procés "humà". (En el cas d'Any d'Alferis, les notes/motiu encerclats s'eliminen o canvien per estar repetits, en el cas de L'Ambaixador -que és de on es pren el ritme- aquest comença desplaçat com en la Introducció per fer-lo menys intel•ligible si cal).

A partir del compàs 68, es produeixen 2 contrapunts al Tema B presentat pel metall, el primer en clarinets i fusta aguda en forma de cànon; i el segon en saxòfons:

En el compàs 84 es produeix un enllaç en el que es pot escoltar una melodia que ens pot recordar per "orquestració" i paral•lelisme de 7es Majors al famós "solo" de l'Ambaixador, però que presenta els intervals de la Marxa del Centenari:

A partir del compàs 90 es produeix una mena de reexposició del Tema A' (El Somni) amb un acompanyament tret de la Marxa del Centenari:

A partir del compàs 103, comença la segon gran secció de la peça, que ens recorda a la intervàlica de Moment de Festa, presentada com a introducció de la mateixa.

A partir del compàs 123 es produeix el TEMA C, construït d'una forma semblant al TEMA B, és a dir, després de la unió de la intervàlica d'una melodia amb la rítmica d'una altra, amb la particularitat que es presenten simultàniament com a tema i contrapunt de la següent forma, ja que tenen el mateix nombre de notes en la primera frase, i per tant, reposen en la mateixa nota:

La intervàlica de Moment de Festa amb la rítmica de la Marxa del Centenari, i a la inversa. A partir de la 2a part de la CODA, poden trobar el "cap" del motius inicials d'algunes de les marxes enllaçades:

 

 

 

 


Laia
Víctor Vallés Fornet
Societat Ateneu Musical de Cocentaina
José Miguel Fayos Jordán
Concert de Música Festera al Palau Comptal de Cocentaina el 7 d'agost de 2017
1r Premi a la LII edició del Concurs de Composició de Música Festera d'Alcoy

Possem en descarrega les partitures completes de 'Laia' per petició del propi autor. DESCARREGA


Víctor Vallés Fornet

Víctor Vallés Fornet (1984) nace en Vergel (Alicante). Finaliza el Grado Medio de trompeta y piano en los Conservatorios Profesionales “Tenor Cortis” y “Josep Climent” de Denia y Oliva respectivamente. En el 2008 obtiene el título superior de Composición y Premio Extraordinario Final de Carrera en el Conservatorio Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de Valencia, estudiando con profesores como Ramón Ramos, Gregorio Jiménez, Enrique Sanz, César Cano, Emilio Calandín, Francisco Tamarit... y realizando un trabajo de investigación (Matrícula de Honor) sobre los dos quintetos de metal que tiene Enrique Sanz-Burguete hasta el momento: Gaudí*um y Bettina versus Goethe.

Trabajo publicado en forma de análisis en la revista especializada en música contemporánea Espacio Sonoro (www.tallersonoro.com/anterioresES/25/index.html). En el 2010 finaliza el Máster de Música en la especialidad de “Música Contemporánea” en la UPV con un trabajo de investigación sobre Carmelo A. Bernaola titulado “Análisis, flexibilidad y fenomenología en Morfología Sonora de Carmelo A. Bernaola”.



Realiza cursos de análisis y composición con Ivan Nonmick, Agustín Charles, Leonardo Balada, Bishoff... y de dirección con José R. Pascual-Vilaplana (durante 4 años), Joan Espinosa, Jan Cober, Alex Schillings, Juan Luis Martínez Navarro, Josep Ramon Gil-Tàrrega, Thomas Doos y Eugene Corporon.

Obras suyas han sido interpretadas en Festivales como “Synthèse 2008 de Bourges” (Francia), “IV Jornadas de Música Contemporánea” (Córdoba –Argentina-), “Jornadas cuadrafónicas” Universidad de Quilmes (Buenos Aires -Argentina-), “Zeppelín 2008” (Barcelona), “Llocs de Pas 2009 y 2010” (Barcelona), “Punto de Encuentro 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 y 2016” (Festival de música electroacústica organizado por la AMEE -Asociación Española de Música Electroacústica- ) “Primavera Electroacústica en Valencia 2007 y 2008” (Valencia), “Spanish Brass Alzira 2010, 2014, 2015 y 2017", "Festival Brassurround Torrent 2012 y 2016", "Temporada Avuí Música 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 y 2017" (Barcelona), "Ensems" 2015 (Valencia)... estrenando obras en los mismos, intérpretes de la talla de Josep Fuster (clarinete de la OBC), Vicent López (tuba), Amores Grup de Percussió, Spanish Brass Luur Metalls, Quinteto Cuesta, Art of Brass Valencia, Quintet Verger, QMAV... en auditorios como el Palau de la Música de Valencia, la sede de fundación BBVA en Madrid, Aula Magistral del Palacio de la Ópera Reina Sofía de Valencia, Auditorio Mompou de Barcelona y Auditorio Alfredo Kraus de Gran Canaria.
Algunas de estas obras están registradas tanto en Cd, como en partitura en las editoriales Al Puerto, Brotons & Mercadal, B&M Llevant, Omnes Band, Piles, MusicVall y la editorial Spanish Brass (SB).

Ha sido premiado en los siguientes concursos de composición:
- 1r Premio en la XLVIII edición del Concurso de Composición de Música Festera de Alcoy 2012.
- 1r Premio en la IV edición del Concurso Internacional de Composición para Banda Villa de Muro 2012.
- 1r Premio en la I edición del Concurso de Composición de Música Festera de Villena 2013.
- Accésit del público en la I edición del Concurso de Composición de Música Festera de Villena 2013.
- 1r Premio en la XVIII edición del Concurso de Composición de Música Festera Villa de Benidorm 2013.
- 1r Premio en la VIII edición del Concurso de Composición para Colla de Dulzainas y Percusión Villa de Muro 2013 en la modalidad de "Música Tradicional".
- 1r Premio en la I edición del Concurso Internacional de Composición Spanish Brass Alzira 2014.
- Mención de Honor en la XVI edición del Concurso de Composición de música de cámara "Salvador Seguí" de Montserrat por la obra "Cuadros" (violín, viola, cello, piano y percusión) 2014.
- 1r Premio en la I edición del Concurso de composición "Solfes de la Mediterrània", para quinteto de viento y soprano 2014.
- 2º Premio en la II edición del Concurso Internacional de Composición Spanish Brass Alzira 2015.
- 1r Premio en la I edición del Concurso de Composición de Música Festera de Crevillent 2015.
- 2º Premio en la I edición del Concurso AETYB 2015, organizado por la Asociación Española de Tubas y Bombardinos 2015.
- Premio "Ocell" 2016.
- 1r Premio en la LII edición del Concurso de Composición de Música Festera de Alcoy 2016.
- 1r Premio en la I edición del Concurso de Composición para Dulzainas y Percusión 'Vila de Biar' 2017.
- Premio del Público en la IV edición del Concurso Internacional de Composición Spanish Brass Alzira 2017.
- 1r Premio en la IV edición del Concurso Internacional de Composición Spanish Brass Alzira 2017.

Como director ha sido titular de la 'Unió Musical de Tàrbena' (6 años), 'La Unió Musical Valladina' de Vallada (2 años), 'Unió Musical d'Els Poblets' (del 2015 -), Unió Musical d'Ondara (2017 -), así como director invitado para dirigir su música en 'Associació Musical Almoina d'Almoines', 'Agrupació Musical d'Ontinyent', 'Societat Musical Illa de Benidorm', 'Unió Musical Contestana' de Cocentaina, 'Agrupació Artístico-Musical' de Denia.

Como docente, ha impartido clases de armonía y análisis en los Conservatorios de Alicante, Valencia y Carcaixent, así como lenguaje musical, piano, trompeta, conjunto instrumental... en diversas escuelas de música y Conservatorios Elementales de la Comunidad Valenciana.

Conoce más al compositor Víctor Vallés:

victorvallesfornet.webnode.es
Víctor Vallés Fornet

 

Puedes hacer comentarios!

PINCHA para escuchar la emisión en directo de hoy del programa NUESTRAS BANDAS DE MÚSICA
PINCHA para escuchar la emisión en directo de hoy del programa NUESTRAS BANDAS DE MÚSICA

CALENDARIO DE EVENTOS

Agosto 2018
L M X J V S D
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Las cookies nos ayudan a personalizar NUESTRAS BANDAS DE MÚSICA especialmente para ti y algunas son imprescindibles para que nuestro sitio web funcione. Las cookies también nos permiten mostrar ofertas y promociones personalizadas, tanto dentro como fuera de nuestro sitio web.
Cómo Configurar Aceptar Decline